vrijdag 24 februari 2012

Beelden pinnen

Enkele keren per jaar loop ik langs bij onze communicatieadviseurs om eens bij te praten over social media. Dat boeit me, hoewel ik eerlijk gezegd vind dat ik al behoorlijk bij de tijd blijf, met een eigen blog, een Twitter- en een Facebook-account. En eigenlijk vind ik dat wel genoeg. Maar nu hebben ze weer iets nieuws gevonden: Pinterest. Ik heb me aangemeld en kijk daar nu wat rond.

Pinterest is anders dan de rest. Pinterest gaat over beeld, niet over tekst. Dus geen nieuwtjes waar je soms wel en vaak niet geïnteresseerd in bent; of klachten van vage bekenden over treinvertragingen; en ook geen boeiende discussies. Ik zag veel mooie en inspirerende beelden, die je als vanzelf naar inspirerende websites leiden. En met mijn beeldende achtergrond is dat een mooie afwisseling!


Het principe is simpel: iedereen met een account op Pinterest kan prikborden aanmaken en op die borden kun je beelden prikken (pinnen). Deze beelden kun je zelf uploaden, maar je kunt ook beelden die je online tegenkomt pinnen. Je kunt anderen volgen en beelden 'liken' of 'repinnen' (op je eigen bord prikken). Zo kom je vanzelf van het ene mooie beeld naar het andere.


Op het eerste gezicht lijkt Pinterest niet veel meer dan een handige zoekmachine waarmee je op allerlei termen uit de beeldende kunst en vormgeving kunt zoeken (bijvoorbeeld kleur, Popart of Chagall). Leuk maar niet vernieuwend. Bij Google werkt dat misschien nog wel beter. Maar waarom is Pinterest dan het snelst groeiende social medium van dit moment?


Dat zit 'm volgens mij in twee dingen. Je kunt via Pinterest de beelden die je op internet tegenkomt bewaren en ordenen. Hoe vaak kom je immers niet mooie afbeeldingen tegen die je wilt bewaren, en hoe doe je dat dan, en waar laat je die? Vervolgens is het echt een sociaal medium. Je kunt samen met anderen een prikbord beheren. En daarin zit volgens mij de meerwaarde voor de culturele en educatieve sector. In de erfgoedsector starten musea al voorzichtig met het gebruik van Pinterest. In de klas kunnen leerlingen samen op Pinterest beelden verzamelen voor een werkstuk of met elkaar een eigen museumcollectie samenstellen.


Ik ben benieuwd naar alle creatieve en educatieve toepassingen van dit nieuwe beeldende medium. En een ding weet ik al wel, als je ermee bezig gaat, vliegt de tijd als vanzelf voorbij…

2 opmerkingen:

  1. Beste Piet,

    Wat een leuke blog! Ik had nog nooit van Pinterest gehoord, maar ik ga er zeker een account aanmaken. Hoe is het verder met je? En bij Cultuurnetwerk?

    Groet, Linda Vermeulen
    www.scrittoperte.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Pinterest is de moeite waard! Met mij en met Cultuurnetwerk Nederland gaat het goed. We werken hard met zijn allen aan beleid, inhoud en evaluatie van cultuureducatie.

      Verwijderen