vrijdag 4 maart 2011

Your art education could have been here


Kunstenaar Royalsteez is onder het motto 'Your art could have been here' bovenstaande poster-plak-actie gestart. Hij zegt: 'Er wordt teveel gepraat, gewacht en nagedacht. We schreeuwen een keer en dan valt het stil. We moeten laten zien wat we kunnen, want kansen krijg je niet, die moet je creëren. Pas dan word je gezien en dat is toch wat we uiteindelijk willen?' Een houding, die het huidige kabinet waarschijnlijk zeer aanspreekt.

Staatssecretaris Zijlstra wil, net als Van der Ploeg indertijd, de culturele sector minder afhankelijk maken van overheidssubsidies en ruimte scheppen voor cultureel ondernemerschap. De professionele cultuursector kent al een aantal goede voorbeelden van instellingen die zoeken naar nieuwe geldstromen. Zo is het Amsterdams Fonds voor de Kunst een online platform voor crowdfunding gestart waarop wij als publiek kunstenaars en kunstinstellingen financieel kunnen ondersteunen om hun projecten te realiseren.

En cultureel ondernemerschap in de kunsteducatie, hoe staat het daarmee? Zijn educatieve instellingen zoals centra voor de kunsten en muziekscholen in staat te reageren op de
gemeentelijke bezuinigingen op kunst en cultuur en op maatschappelijke ontwikkelingen? Door het wegvallen van subsidies staan deze instellingen niet alleen financieel onder druk, ook hebben zij te maken met concurrentie van talloze nieuwe vormen van vrijetijdsbesteding en met klanten die steeds veeleisender worden. Alle reden dus voor de sector om in te zetten op ondernemerschap en innovatie. Daarbij denk ik aan nieuwe organisatievormen, financieringsmodellen of samenwerkingspartners en een sterkere inzet op communicatie- en marketingstrategieën. Ook is het belangrijk om vanuit de behoefte van de consument nieuwe producten en diensten (waaronder digitaal aanbod) te ontwikkelen en te werken aan het bereiken van nieuwe doelgroepen.

Als u
de agenda op cultuurnetwerk.nl bijhoudt heeft u een groot aantal bijeenkomsten met als thema 'cultureel ondernemerschap' voorbij zien komen. En er zijn er meer op komst. Op donderdag 17 maart organiseert EDU-ART een studiedag over cultureel ondernemerschap in relatie tot het onderwijs. En op dinsdag 22 maart organiseren hoogleraren Klamer en Langeveld van de Erasmus Universiteit samen met studenten een symposium over alternatieve, creatieve financieringsmodellen voor cultuur en kunst. Doe er uw voordeel mee!

Zie ook de reacties hierop op LinkedIn - Netwerk Cultuureducatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten