Lessen, leren, stressen, oefenen, herhalen. Weten jullie nog hoe het voelde toen het eindelijk zover was? De eindexamens zijn bijna voorbij en duizenden leerlingen zwoegden dit jaar in tropische zalen, dat blijkt wel uit de vele klachten over de warmte op de examenklachtenlijn. Ook voor de kunstvakken waren er dit jaar weer examens. Velen begonnen daar op 14 mei hun examenperiode mee.
Leerlingen in het voortgezet onderwijs krijgen afhankelijk van schoolkeuze en gekozen profiel lessen CKV, KCV, kunstvakken oude stijl zoals tekenen, handvaardigheid, textiele werkvormen en muziek, en de nieuwe zoals Kunst Algemeen en theorie en praktijk van dans, drama, beeldende vormgeving of muziek. Na alle praktijkexamens op school is er een centraal theoretisch examen. Voor leken is de huidige situatie van de kunstvakken en de examinering ervan een warboel. Daar komt nu echt verandering in als de aanbevelingen van de Verkenningscommissie Kunstvakken overgenomen worden.
Op het preadvies van vorig jaar oktober volgt nu het definitieve. In Kunst van het Nieuwe: vier disciplines, één doel, zet de commissie in een aantal helder verwoorde aanbevelingen uiteen hoe zij de kunstvakken in het voortgezet onderwijs in de toekomst ziet. Oude en nieuwe stijl kunstvakken worden vervangen door één nieuw kunstvak met de disciplines beeldende kunst en vormgeving, dans, muziek en theater (geen drama!). Elk kunstvak bestaat uit de componenten vakpraktijk, vaktheorie en kunst en cultuur van de 20ste en 21ste eeuw. Naast het schoolexamen stelt de commissie voor het centraal theoretisch examen te behouden.
De commissie concentreert zich in het advies voornamelijk op de formele vormgeving van vakken en examens en de uitvoerbaarheid ervan. Voor de ontwikkeling van de inhoud wil de verkenningscommissie een vernieuwingscommissie in het leven roepen. Die krijgt dan de opdracht de ideeën van de commissie inhoudelijk uit te werken om te komen tot een nieuw examenprogramma met eindtermen, een kerncurriculum voor de vaktheorie van de vier kunstvakken, een kerncurriculum voor kunst en cultuur van 20ste en 21ste eeuw, een programma van eisen voor een overkoepelend examenthema, examenpilots en onderzoek naar haalbaarheid, onderwijsbaarheid en toetsbaarheid van het examenprogramma.
Die vernieuwingscommissie krijgt een klus van jewelste, als je het mij vraagt; maar wel een mooie klus…
Voor discussie over het advies van de Verkenningscommissie, zie het Netwerk Cultuureducatie op LinkedIn.
Zie ook de discussie op digischool.
vrijdag 1 juni 2012
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten