Deze organisatie houdt wereldwijd al jarenlang inspirerende conferenties en produceert on line lessen en lezingen over maatschappelijke vraagstukken voor een groot publiek. Mogelijk is het je ontgaan maar waarschijnlijk ken je TED al van de immer populaire lezing van Ken Robinson die zich afvraagt of scholen de creativiteit van kinderen en jongeren niet vernietigen. Of van Robinsons geanimeerd verhaal over het instituut school dat hard aan verandering toe is!
Aan creatieve geesten geen gebrek bij TED. Laatst stuitte ik op een enthousiaste en inspirerende TED-conferentie met een meisje van een jaar of elf, Adora Svitak, dat een zaal vol volwassenen toespreekt en zich afvraagt wat volwassenen van kinderen kunnen leren. Haar antwoord is dat volwassenen weer kinderachtig moeten leren denken - creatief, irrationeel, dromend van perfectie, vol verbazing zonder beperkingen en zonder een spoor van doemdenken. Je begrijpt dat in deze context 'kinderachtig' positief bedoeld is. In mijn oren klinkt dit als een pleidooi om nog eens goed na te denken over wat we zoal met de kunstvakken doen in de basisschool? Houden we rekening met het 'kinderachtige' in het kind en geven we kinderen genoeg kunstzinnige middelen om authentiek te leren?
Sinds 2010 heeft TEDxAmsterdam een eigen versie voor onze Nederlandse jongeren: TEDxYouth, speciaal voor een nieuwe generatie creatieve denkers en doeners. TEDxYouth wil ook in 2012 inspirerende jongeren een podium bieden om hun stem te laten horen. Scholen die een project willen starten dat aansluit bij TEDxYouth, zoals een spreekbeurtenbattle of een community art project, kunnen hun leerlingen wijzen op de TEDxYouth schoolkit vol wereldideeën. De schoolkit is in combinatie met de lesideeën op Cultuurplein.nl zeker ook bruikbaar voor kunst en cultuur op school!
Zie voor discussie over hoe 'kinderachtig' de kunstvakken op de basisschool zijn, ook het Netwerk Cultuureducatie op LinkedIn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten