donderdag 24 februari 2011

En de gemeenten? Wat kunnen zij doen?


Laatst had ik het over het rijksbeleid voor cultuureducatie en over de provinciale ondersteuning daarvoor. Marijke Edel reageerde hierop via LinkedIn. Volgens haar is cultuureducatie niet zozeer afhankelijk van wat er op landelijk niveau bedacht wordt, maar gaat het allereerst om de visie van de gemeente op cultuur en cultuureducatie. En natuurlijk om het beleid dat uit deze visie voortvloeit. De gemeente staat het dichtst bij de burger en is daarom de belangrijkste speler in het veld van kunst, cultuur en educatie. Centraal staat dus vooral de vraag:

Hoe kan een gemeente haar cultuureducatiebeleid op een effectieve en efficiënte manier vormgeven?

Over deze vraag spraken we enkele weken geleden met een aantal gemeenteambtenaren, en dan vooral toegespitst op de basisschool. De ambtenaren voelden zich verantwoordelijk voor het stimuleren van cultuureducatie op school. Dat stemde op zich positief, maar hoe doe je dat?

Uit de discussie kwamen allerhande suggesties naar voren, die in verschillende gemeenten al realiteit zijn. Je kunt cultuurcoördinatoren (icc'ers) op scholen
faciliteren, door bijvoorbeeld een icc-cursus of uren te vergoeden. Je kunt de culturele instellingen extra budget geven om daarmee de samenwerking met scholen te stimuleren of het kunstaanbod te faciliteren. Of je stelt een bemiddelaar aan, die de cultuurcoördinatoren werk uit handen neemt en vraag en aanbod bij elkaar brengt. Wat ook werkt is het benoemen van een cultuurcoach om de kunstvakinhoud te laten verzorgen.
Er is niet één manier, zo blijkt. Het is afhankelijk van de plaatselijke situatie. Wat natuurlijk altijd goed is, is met de scholen te praten. Dan weet je welke wensen en behoeften er leven. En wat je in ieder geval niet kunt doen, is scholen verplichten een kunst- of cultuuraanbod af te nemen. De overheid mag zich immers volgens de grondwet (
artikel 23) niet bemoeien met de inhoud van het onderwijs. Op grond van dit artikel doen bijvoorbeeld niet alle bijzondere scholen mee aan een kunstmenu omdat het aanbod niet aansluit bij hun geloofsovertuiging of onderwijskundige visie.

Op 21 april praten we verder met ambtenaren op de
CultuureducatieBELEIDdag. Tegen die tijd weten we hopelijk ook wat meer over het vervolg van de Regeling Versterking Cultuureducatie Primair Onderwijs, want dat die voor de binnenschoolse cultuureducatie van groot belang is moge duidelijk zijn.

Zie ook de discussie over dit thema op LinkedIn - Netwerk Cultuureducatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten