vrijdag 26 november 2010

Middelen voor bemiddelen


Het was spannend woensdag in Haarlem. Vertegenwoordigers van de provincie Noord-Holland hadden wat uit te leggen aan basisschoolbesturen. De provincie bouwt immers de ondersteuning aan scholen voor cultuureducatie in twee jaar af en legt deze taak weer terug bij de gemeenten. Welke rol, vroeg de provincie, zien de schoolbesturen na de afbouw voor zichzelf? Een gedurfde vraag. Er kwam dan ook terecht protest van diverse bestuurders. Niet elke gemeente in Noord-Holland draagt cultuureducatie een warm hart toe, dus de schoolbesturen van die gemeenten zagen de bui al hangen: voor hen geen deskundig advies meer, geen inspirerende partner en geen ondersteuning bij de keuze van kunstmenu's. Deze scholen moeten het helemaal zelf doen!

Verrassend tegelijkertijd was de grote betrokkenheid van de aanwezige schoolbesturen en de bereidwilligheid van een groot aantal van hen om zelf te investeren in cultuureducatie. Sommige zijn daar al heel ver mee. Zij stellen bovenschools vakdocenten aan, die de kunstbemiddeling doen voor alle scholen onder hun bestuur. Er was ook gelijk een verhaal uit de praktijk. Een van de aanwezigen vertelde dat zij als bovenschools vakdocent de cultuursubsidieaanvragen schrijft voor alle scholen. Een groot voordeel volgens haar, want zij kent de scholen, weet wat scholen willen en onderhoudt zélf het culturele netwerk, in plaats van een externe partij.

De provincie verwees naar het voorbeeld van Noord-Limburg, waar drie schoolbesturen de handen ineen sloegen om hun eigen 'steunfunctie-instelling' CultuurPACT te realiseren. Inmiddels doen negentien Limburgse besturen hieraan mee en dragen de lasten bijna helemaal zelf! De provincie Limburg doet er een schepje bovenop en maakt een regionaal kenniscentrum mogelijk.

Maar als provinciale instellingen wegvallen en schoolbesturen minder betrokken zijn dan die in Haarlem? Wat zal dat betekenen voor omvang en kwaliteit van cultuureducatie? Daar maak ik me ernstig zorgen over. Ik hoop van harte dat provincie, gemeenten en schoolbesturen zich laten inspireren door deze voorbeelden en samen hun verantwoordelijkheid nemen voor kunst en cultuur in het onderwijs.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten