donderdag 6 mei 2010

Holland heeft talent nodig… en daarbij passend beleid

















Ieder mens heeft talenten. De kunst is te ontdekken welke dat zijn en hoe je kunt helpen die verder te ontwikkelen. Sterke punten opsporen en versterken dus! Waarom is dit zo’n topic bij beleidsmakers en in de culturele sector?

Het
Innovatieplatform, in 2003 opgericht om de innovatiekracht van Nederland te versterken, schreef over talentontwikkeling het volgende: 'Het onderwijs legt tot nu toe sterk de nadruk op de ontwikkeling van cognitieve vaardigheden. Creatieve, sportieve of communicatieve vaardigheden krijgen veel minder aandacht. Dit leidt tot onderwijs waarin veel talenten van leerlingen en studenten onvoldoende worden ontwikkeld, waarin leerlingen, studenten en ouders onvoldoende mogelijkheden hebben om het onderwijs te kiezen dat bij hen past…' (Leren excelleren. Talenten maken het verschil, juni 2005). ‘Goede rapporten’, leverde het Innovatieplatform tot nog toe op, aldus econoom Van der Zwan, ‘maar het ontbreekt aan de vertaling in beleid’ (NRC 01 05 2010). Het gekke is dat het platform in zijn laatste rapport 'Nederland 2020, terug in de top 5' geen woord meer besteedt aan kunst en cultuur.

Niet alleen bij beleidmakers staat talentontwikkeling in de belangstelling. Veel jongeren – en ook ouderen - dromen ervan net zo beroemd te worden als hun idolen en willen daarom hun talenten laten zien en ontwikkelen. Zij kunnen daarvoor terecht bij tv-talentenshows van Idols, So you wanna be a popstar, Dancing on ice tot Holland's got talent.

Voor beleidsmakers is talentontwikkeling van belang vanuit het streven naar cultureel burgerschap, cultuurparticipatie, diversiteit en het aanspreken van nieuwe doelgroepen. Recent onderzoek van het SCP bevestigt het vermoeden dat kinderen uit arme gezinnen minder kansen hebben om hun talenten te ontwikkelen. Ongeveer één op de vijf kinderen van vier tot achttien jaar kan door het lage besteedbare inkomen van de ouders, niet of veel minder deelnemen aan bijvoorbeeld toneelles, muziekles of sport. Pas als je ook onder deze toch omvangrijke groep talenten opspoort en ontwikkelt is er sprake van 'maximale ontwikkeling van alle talenten waarover de Nederlandse bevolking beschikt', zoals bepleit door het Innovatieplatform. 'Leren excelleren': dat verdient bij uitstek aandacht om de participatie, integratie en welstand van dit deel van onze bevolking te bevorderen.

Talentontwikkeling is het thema van de Dag van de Cultuureducatie op donderdag 10 juni 2010

De brochure 'Alle kinderen doen mee!' (NISB en Cultuurnetwerk Nederland) laat zien hoe sport en cultuur zijn in te passen in gemeentelijk armoedebeleid.

Sociale uitsluiting bij kinderen: omvang en achtergronden, Roest, A., Lokhorst, A.M. & Vrooman, C. (2010). Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten